티스토리 뷰

반응형

과거시제(Past Tense)는 어떤 일이 과거에 일어났음을 나타내는 문법입니다. 이번에는 과거시제의 사용법과 종류, 그리고 예시들을 통해 자세히 살펴보겠습니다.
 
 
 

과거시제의 사용법

1. 과거에 일어난 일을 나타낼 때 사용합니다.

I studied Spanish when I was in college. (나는 대학교 때 스페인어를 배웠습니다.)
She worked at the company for five years. (그녀는 그 회사에서 5년간 일했습니다.)
They traveled to Europe last summer. (그들은 작년 여름 유럽을 여행했습니다.)


2. 과거에 일어났으나 현재와 연결된 일이나 결과를 나타낼 때 사용합니다.

He was tired because he had worked all day. (그는 하루 종일 일해서 피곤했습니다.)
I couldn't find my keys because I had left them at the office. (나는 열쇠를 찾을 수 없었습니다. 사무실에 놓고 왔기 때문이죠.)
The road was wet because it had rained earlier. (길이 젖어 있었습니다. 이전에 비가 왔었기 때문입니다.)


3. 가정법 형태와 함께 사용하여, 현재와 달리 사실이 아닌 상황을 가정할 때 사용합니다.

If I had known you were coming, I would have prepared a meal. (당신이 오신 줄 알았다면 식사를 준비했을 텐데.)
If I had enough money, I would have bought a new car. (돈이 충분히 있었다면 새 차를 샀을 텐데.)
If it weren't raining, we would go for a walk. (비가 오지 않았다면 산책을 갈 거예요.)
 
 

과거시제의 종류

1. 일반과거(past simple) : 과거의 특정한 시점에 일어난 일을 나타냅니다.
I went to the movie last night. (어젯밤에 영화를 봤습니다.)
She ate sushi for the first time. (그녀는 처음으로 스시를 먹었습니다.)
They played soccer in the park yesterday. (그들은 어제 공원에서 축구를 했습니다.)
 
2. 과거진행형(past continuous) : 과거의 특정한 시점에 진행 중이었던 일을 나타냅니다.
I was studying when the phone rang. (전화가 울릴 때 공부 중이었습니다.)
She was cooking dinner while listening to music. (그녀는 음악을 들으면서 저녁을 만들고 있었다.)
 
3. 과거완료형(past perfect) : 과거의 어떤 시간 전에 일어난 일을 나타냅니다. 이때, 일어난 순서가 중요한 경우에 사용됩니다.
I had finished my homework before I went to bed. (나는 자기 전에 숙제를 끝냈습니다.)
She had already left by the time I arrived. (나가기 전에 그녀는 이미 떠났었습니다.)
They had seen the movie before, so they weren't interested. (그들은 이미 그 영화를 본 적이 있어서 흥미가 없었습니다.)
 
4. 과거완료진행형(past perfect continuous) : 과거의 어떤 시간 전부터 일어나 계속 진행 중이었던 일을 나타냅니다.
I had been working for five hours when she came to see me. (그녀가 나를 보러 오기 전에 나는 5시간동안 일하고 있었습니다.)
She had been waiting for the bus for over an hour when it finally arrived. (마침내 버스가 도착할 때까지 그녀는 한 시간 이상 기다렸습니다.)
They had been studying Spanish for two years before they went to Spain. (스페인에 가기 전에 그들은 2년 동안 스페인어를 공부했습니다.)
 


과거시제의 사용 예시

일반과거(past simple) : I walked to the store. (저는 가게로 걸어갔습니다.)
과거진행형(past continuous) : I was walking to the store when I saw my friend. (저는 친구를 만나기 전에 가게로 걸어가고 있었습니다.)
과거완료형(past perfect) : I had walked to the store before it started raining. (비가 오기 전에 저는 가게로 걸어갔었습니다.)
과거완료진행형(past perfect continuous) : I had been walking to the store for ten minutes when my phone rang. (전화가 울릴 때까지 저는 가게로 걸어가며 10분 동안 걸었습니다.)
 
 
정리하자면, 과거시제는 어떤 일이 과거에 일어났음을 나타내는 문법입니다. 일반과거, 과거진행형, 과거완료형, 과거완료진행형 등 다양한 형태로 사용됩니다. 각 형태는 사용하는 상황에 따라 적절한데, 문맥에 맞게 적절하게 사용하는 것이 중요합니다.

 
 
 
 

과거시제 예시문장 종류별 30개

I ate breakfast an hour ago. (나는 한 시간 전에 아침을 먹었다.)
She walked to the park yesterday. (그녀는 어제 공원으로 걸어갔다.)
They played tennis for two hours last weekend. (그들은 지난 주말에 2시간 동안 테니스를 쳤다.)
He didn't go to school yesterday. (그는 어제 학교에 가지 않았다.)
Did you watch the movie last night? (어젯밤 영화를 봤나요?)
We visited our grandparents last summer. (우리는 지난 여름에 할아버지와 할머니를 방문했다.)
She sang a song at the party. (그녀는 파티에서 노래를 불렀다.)
The cat chased the mouse across the room. (고양이는 방 안을 누비며 쥐를 쫓았다.)
They went to the beach on vacation. (그들은 휴가 때 해변으로 갔다.)
He read the book from cover to cover. (그는 그 책을 처음부터 끝까지 읽었다.)
She finished her homework before dinner. (그녀는 저녁 전에 숙제를 끝냈다.)
He cleaned his room last weekend. (그는 지난 주말에 방을 청소했다.)
I met my friend at the coffee shop. (나는 커피숍에서 친구를 만났다.)
She played the guitar for an hour. (그녀는 한 시간 동안 기타를 연주했다.)
They saw a movie at the theater. (그들은 영화관에서 영화를 보았다.)
 
She was studying when I called her. (나는 그녀에게 전화를 걸 때 그녀는 공부하고 있었다.)
They were eating dinner when the phone rang. (그들은 저녁을 먹고 있을 때 전화가 울렸다.)
I was reading a book when the power went out. (전기가 나갈 때 나는 책을 읽고 있었었다.)
She was watching TV when her friend came over. (그녀는 친구가 오기 전에 TV를 보고 있었다.)
They were playing cards when it started raining. (비가 오기 전에 그들은 카드를 치고 있었다.)
He was talking to his boss when the fire alarm went off. (화재 경보기가 울릴 때 그는 상사와 이야기를 하고 있었다.)
She was cooking dinner when the guests arrived. (손님들이 도착하기 전에 그녀는 저녁을 요리하고 있었다.)
They were walking in the park when they saw a rainbow. (그들은 공원을 걷다가 무지개를 보았다.)
He was studying for the test all night. (그는 시험 공부를 밤새 진행했다.)
She was waiting for the bus when it started snowing. (그녀는 버스를 기다리다가 눈이 내리기 시작했다.)
They were practicing their dance routine when the teacher walked in. (선생님이 들어오기 전에 그들은 춤 루틴을 연습하고 있었다.)
He was writing an email to his friend when the computer crashed. (컴퓨터가 다운될 때 그는 친구에게 이메일을 쓰고 있었다.)
She was playing the piano while her family was having dinner. (가족이 저녁을 먹고 있을 때 그녀는 피아노를 연주하고 있었다.)
They were hiking in the mountains when they saw a bear. (그들은 산에서 등산을 하다가 곰을 보았다.)
He was working on a project when his boss called him. (상사가 전화를 걸 때 그는 프로젝트에 착수하고 있었다.)
She was drinking coffee and reading a book in the cafe. (그녀는 카페에서 커피를 마시며 책을 읽고 있었다.)
They were waiting in line to buy tickets for the concert. (그들은 콘서트 티켓을 사기 위해 줄을 서서 기다리고 있었다.)
He was driving to work when he got a flat tire. (그는 출근길에 타이어가 펑크났다.)
She was practicing yoga when the phone rang. (전화가 울릴 때 그녀는 요가를 하고 있었다.)
They were having a picnic in the park when it started raining. (비가 오기 전에 그들은 공원에서 피크닉을 하고 있었다.)
He was listening to music when he heard a loud noise outside. (그는 음악을 듣고 있을 때 밖에서 큰 소리를 들었다.)
 
I had finished my homework before I went to bed. (나는 잠자기 전에 숙제를 끝냈다.)
She had already eaten dinner when her friend came over. (친구가 와서 그녀는 이미 저녁을 먹었다.)
They had been married for 10 years when they decided to have a baby. (그들은 아이를 가지기로 결정하기 전에 10년 동안 결혼했다.)
He had read the book before he watched the movie. (그는 그 책을 읽고 난 후에 영화를 봤다.)
She had been working at the company for 5 years before she got promoted. (그녀는 승진하기 전에 그 회사에서 5년 동안 일했어요.)
They had already seen the movie when they went to the theater. (그들은 영화관에 가기 전에 이미 그 영화를 봤었다.)
He had finished his breakfast before he left the house. (그는 집을 나가기 전에 아침을 먹었다.)
She had visited Paris before, so she knew her way around the city. (그녀는 이전에 파리를 방문했기 때문에 도시 안내를 잘 알고 있었다.)
They had been saving money for a year before they bought a house. (집을 사기 전에 그들은 1년간 돈을 모았다.)
He had already taken a shower before he went to the party. (파티에 가기 전에 그는 이미 샤워를 했다.)
She had studied Spanish for 3 years before she went to Spain. (스페인에 가기 전에 그녀는 3년간 스페인어를 공부했다.)
They had lived in New York for 5 years before they moved to California. (캘리포니아로 이사하기 전에 그들은 뉴욕에서 5년간 살았다.)
He had already bought a ticket before he realized the concert was cancelled. (콘서트가 취소되었다는 것을 깨닫기 전에 그는 이미 티켓을 샀다.)
She had been training for the marathon for 6 months before she ran the race. (경주를 달리기 전에 그녀는 6개월간 마라톤 트레이닝을 했다.)
They had already left by the time we got there. (우리가 도착하기 전에 그들은 이미 떠났다.)
He had forgotten his phone at home before he left for the trip. (여행을 떠나기 전에 그는 집에 핸드폰을 놓고 나왔다.)
She had studied abroad for a year before she returned to her home country. (그녀는 고향으로 돌아오기 전에 1년간 유학했다.)
 
The book was written by a famous author. (이 책은 유명한 작가에 의해 쓰여졌다.)
The movie was produced by a well-known director. (이 영화는 유명한 감독에 의해 제작되었다.)
The cake was baked by my mom. (이 케이크는 엄마가 굽은 것이다.)
The car was repaired by a mechanic. (이 차는 정비사가 수리했다.)
The letter was sent by express mail. (이 편지는 특급 우편으로 보내졌다.)
The window was broken by a baseball. (이 창문은 야구공으로 깨졌다.)
The picture was painted by a famous artist. (그림은 유명한 화가에 의해 그려졌다.)
The movie was watched by many people. (그 영화는 많은 사람들에 의해 시청되었다.)
The book was written by a famous author. (그 책은 유명한 작가에 의해 쓰여졌다.)
The computer was fixed by a technician. (컴퓨터는 기술자에 의해 수리되었다.)
The car was stolen last night. (그 차는 어젯밤에 도난당했다.)
The cake was baked by my mother. (그 케이크는 내 엄마가 구웠다.)
The tree was cut down by the workers. (그 나무는 노동자들에 의해 베어졌다.)
The prize was won by a student from our school. (그 상은 우리 학교 학생에 의해 수상되었다.)
The dress was designed by a famous fashion designer. (그 드레스는 유명한 패션 디자이너에 의해 디자인되었다.)
The house was built by a construction company. (그 집은 건설 회사에 의해 건설되었다.)
The TV was turned off by my sister. (그 TV는 내 여동생에 의해 꺼졌다.)
The movie was produced by a famous director. (그 영화는 유명한 감독에 의해 제작되었다.)
The letter was sent by express mail. (그 편지는 특급 우편으로 보내졌다.)
The class was taught by a substitute teacher. (그 수업은 대리 교사에 의해 가르쳐졌다.)
The table was set by the waitstaff. (그 테이블은 웨이트 스탭에 의해 세팅되었다.)
The house was decorated by a professional designer. (그 집은 전문 디자이너에 의해 장식되었다.)
 
The house had been cleaned before the guests arrived. (손님이 도착하기 전에 그 집은 청소되었었다.)
The food had been cooked by the time the guests arrived. (손님이 도착하기 전까지 음식은 이미 요리되었다.)
The report had been finished before the deadline. (마감기한 전에 그 보고서는 이미 완성되어 있었다.)
The package had been shipped before the weekend. (주말 전에 그 소포는 이미 발송되었었다.)
The car had been repaired by the time we picked it up. (우리가 차를 가져오기 전에 그 차는 이미 수리되어 있었다.)
The concert had been cancelled due to bad weather. (나쁜 날씨로 인해 그 콘서트는 취소되었었다.)
The train had been delayed for 3 hours. (그 기차는 3시간이나 지연되었다.)
The room had been cleaned before the new guests arrived. (새로운 손님이 도착하기 전에 그 방은 청소되었었다.)
The job had been completed before the deadline. (마감 기한 전에 그 일은 완료되어 있었다.)
The flowers had been delivered to her house. (꽃은 그녀의 집으로 배달되었었다.)
The message had been received by the time he called back. (그가 다시 전화하기 전에 그 메시지는 이미 받아졌었다.)
The phone had been answered by a receptionist. (전화는 접수원에 의해 받아졌었다.)
The house had been built in the 19th century. (그 집은 19세기에 지어졌었다.)
The road had been blocked by an accident. (사고로 인해 그 길은 막혔었다.)
The letter had been sent by regular mail. (그 편지는 일반 우편으로 보내졌었다.)
 
I had been studying for the test for two hours when my friend called. (내 친구가 전화를 걸 때까지 나는 시험공부를 2시간째 하고 있었다.)
He had been playing tennis for three hours when it started to rain. (비가 내리기 시작할 때까지 그는 3시간 동안 테니스를 하고 있었다.)
They had been waiting in line for the concert for two hours before the doors opened. (공연장 문이 열리기 전까지 그들은 2시간동안 대기줄에서 기다렸다.)
She had been watching TV for a while when she suddenly fell asleep. (그녀는 갑자기 잠이 들기 전까지 잠시 TV를 보고 있었다.)
We had been living in that town for five years before we moved to the city. (우리가 도시로 이사하기 전까지 우리는 그 마을에서 5년동안 살았다.)
He had been working on the project for a month before he realized he was doing it wrong. (그는 자신이 잘못하고 있다는 것을 깨달을 때까지 한 달간 그 프로젝트에 일을 했다.)
They had been hiking for hours before they finally reached the summit. (그들은 결국 정상에 도달하기 전에 몇 시간 동안 하이킹을 했다.)
The children had been playing outside for hours before they came inside for dinner. (저녁을 먹으러 들어오기 전까지 아이들은 몇 시간 동안 바깥에서 놀고 있었다.)
The dog had been barking for hours before the owner came home. (주인이 집에 오기 전까지 개는 몇 시간 동안 짖고 있었다.)
She had been studying English for years before she became fluent. (그녀는 유창하게 말할 때까지 영어를 몇 년 동안 공부했다.)
 
The room had been being painted for days before we could use it. (그 방은 사용할 수 있을 때까지 며칠 동안 페인트칠이 진행되었다.)
The project had been being worked on for months before it was canceled. (그 프로젝트는 취소되기 전까지 몇 달 동안 진행되고 있었다.)
The car had been being repaired for weeks before it was finally fixed. (그 차는 마침내 수리가 완료되기 전에 몇 주 동안 수리 중이었다.)
The computer had been being used by many people before it broke down. (그 컴퓨터는 고장 나기 전에 이미 많은 사람들에 의해 사용되었다.)
The house had been being built for months before we could move in. (그 집은 우리가 이사하기 전까지 몇 달 동안 건설 중이었다.)
The report had been being written for weeks before it was finally submitted. (그 보고서는 마침내 제출되기 전까지 몇 주 동안 작성되고 있었다.)
The cake had been being baked for hours before it was ready to eat. (그 케이크는 먹을 준비가 되기 전까지 몇 시간 동안 구워졌다.)
The book had been being read by many people before it was returned to the library. (그 책은 도서관으로 반환되기 전에 이미 많은 사람들에 의해 읽혀졌다.)
The movie had been being filmed for months before it was released. (그 영화는 공개되기 전까지 몇 달 동안 촬영되었다.)
The tree had been being planted for hours before it was finally in the ground. (그 나무는 마침내 땅에 심기 전까지 몇 시간 동안 심어졌다.)
The event had been being planned for weeks before it took place. (그 이벤트는 개최되기 전까지 몇 주 동안 계획되고 있었다.)
The dinner had been being cooked for hours before it was served. (그 저녁식사는 제공되기 전까지 몇 시간 동안 요리되고 있었다.)
The game had been being played for hours before it was interrupted. (그 게임은 방해될 때까지 몇 시간 동안 진행되고 있었다.)
The story had been being told for hours before it finally reached its conclusion. (그 이야기는 결말에 이르기 전까지 몇 시간 동안 전해졌다.)